Jak powinna wyglądać poczekalnia stomatologiczna?

Nie ulega wątpliwości, że poczekalnia kliniki jest jednym z ważniejszych miejsc w przychodni, wszak to właśnie tam pacjenci spędzają najwięcej czasu. Co więcej, jest ona zazwyczaj połączona z recepcją, co powoduje, że pacjent po wejściu do kliniki ma najpierw styczność właśnie z poczekalnią. Pacjenci po rejestracji czekają w niej na wizytę i zazwyczaj stresują się przed zaplanowanymi zabiegami.

Czas spędzony w poczekalni można pacjentom umilić na różne sposoby, które prezentujemy poniżej. Jeśli zależy Ci na komforcie pacjentów, zastanów się nad wdrożeniem kilku zaleceń, a Twoi pacjenci – zarówno mali, jak i duzi – z pewnością to docenią.

Rozmieszczenie pomieszczeń

Po pierwsze, żaden pacjent nie lubi słyszeć odgłosów dochodzących z gabinetu – szczególnie ci najmłodsi są na tym punkcie wyczuleni. Jeśli zatem klinika jest na tyle duża i rozmieszczenie pomieszczeń na to pozwala, spróbuj odgrodzić poczekalnię od gabinetów lekarskich. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko wystąpienia strachu w pacjentach, którzy są już wystarczająco zlęknieni przed wizytą lekarską.

Przy projektowaniu kliniki, zwróć też uwagę na to, aby poczekalnia była obok recepcji, a nawet frontem do niej. Pamiętaj jednak o zachowaniu pewnych odległości, ponieważ przy rejestracji podawane są wrażliwe dane, których nie powinna słyszeć cała poczekalnia.

Przyjazne otoczenie

Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać, to fakt, że poczekalnia powinna być przyjazna dla odbiorców. Już na etapie jej projektowania powinno się zwrócić uwagę na kolor ścian, wnętrza, naświetlenie, a nawet muzykę.

Ściany w poczekalniach nie powinny być sterylnie białe. Pacjenci docenią wnętrza ciepłe, w których będą czuli się bezpiecznie i komfortowo. Być może powinieneś pomyśleć o zielonych wnętrzach, które załagodzą niepokój pacjentów. Odcienie brązu uznawane za kolory ziemi dodają uczucie pewności i bezpieczeństwa.

Odpowiednie naświetlenie to także jedna z głównych rzeczy wpływająca na postrzeganie kliniki przez pacjenta. Zapewnij swoim klientom ciepłe barwy światła, co wpłynie pozytywnie na nastawienie pacjentów i pozwoli oswoić się z poczekalnią i gabinetami lekarskimi.

Kolejną rzeczą, która może wpłynąć na miły odbiór poczekalni, to muzyka. Upewnij się, że jest ona odtwarzana z odpowiednią głośnością, oraz że rodzaj muzyki, który serwujesz swoim klientom, jest przyjazny dla wszystkich. W tym celu możesz wybrać muzykę klasyczną, która będzie dodatkowo relaksować pacjentów przed wizytą, lub łagodną muzykę z gatunku lounge.

Dodatkowe rozpraszacze

Dodatkowo swoich pacjentów możesz rozproszyć – oczywiście w pozytywnym znaczeniu tego słowa – ciekawą i pozytywną rozrywką. Pomyśl o położeniu kilku gazet kolorowych i krzyżówek na stoliku w poczekalni. Wywiady z gwiazdami lub ciekawe stylizacje modowe odwrócą uwagę pacjentów. Jeśli spora część Twoich klientów to małe dzieci, możesz także rozważyć postawienie małego stoliczka z kolorowankami i zabawkami edukacyjnymi. Dzięki temu dzieci zrelaksują się przed wizytą i nie będą przeszkadzać innym osobom przebywającym w pomieszczeniu.

Ciekawym pomysłem jest także zamontowanie dużego akwarium. Wydatek jest dosyć duży (ok. 30 tys. zł za samooczyszczające się akwarium), ale taka atrakcja spodoba się zarówno dzieciom, jak i  dorosłym. Pozwoli im to oderwać się na chwilę od myśli o nadchodzącej wizycie. Duże akwarium z kolorowymi okazami przysłuży się także pozytywnemu odbiorowi Twojej kliniki.

Innym sposobem na rozproszenie uwagi pacjentów może być również zainstalowanie ekranów cyfrowych, które będą wyświetlać informacje o klinice, np. zachodzące w niej zmiany w godzinach przyjęć. Możesz także podpisać kontrakt reklamowy z firmami oferującymi produkty stomatologiczne, dzięki czemu zajmiesz pacjentów w poczekalni i dodatkowo zarobisz.

Spróbuj wdrożyć kilka zaleceń z tych, które zaproponowaliśmy powyżej, a Twoja klinika zyska na pewno na tle konkurencji. Przyjazna poczekalnia to lepsze doznania klienta, które przełożą się na lepsze opinie wśród lokalnych społeczności.