Jak wzbudzić zaufanie pacjenta do lekarza?

Posada lekarza jest zawodem wysokiego zaufania publicznego, który związany jest z pracą na użytek społeczeństwa. Lekarzy charakteryzują wysokie kompetencje specjalistyczne oraz obowiązuje ich tajemnica zawodowa. Co zatem powoduje, że wiele pacjentów boi się wizyty u lekarza i nie ufa do końca jego zaleceniom?

Przyczyna braku zaufania

Główną przyczyną braku zaufania są przykre doświadczenia z przeszłości, takie jak niedokładne wizyty i błędy medyczne. Z raportu CBOS z 2014 roku wynika, że aż 33% Polaków doświadczyło błędu medycznego.

Dodatkowo na spadek poziomu zaufania do lekarzy wpływa także szerszy dostęp do informacji. Aż 30% Polaków szuka informacji o zdiagnozowanej chorobie i zaleconym leczeniu w internecie lub książkach. To pokazuje, że Polacy otrzymują niedostateczne wskazówki podczas wizyty lub nie ufają swojemu lekarzowi i chcą porównać swoją sytuację do innych lub skonfrontować ją z innymi źródłami. Większa ciekawość pacjentów na temat ich stanu zdrowia i leczenia wiąże się też z bardzo łatwym dostępem do informacji.

Właściwa diagnoza to jedna z ważniejszych rzeczy, która wpływa na zaufanie do lekarzy w Polsce. Co lekarze mogą jeszcze zrobić, aby tworzyć poprawną relację z pacjentem i wzbudzić w nim zaufanie? Poniżej kilka propozycji, które mogą wpłynąć na pozytywne relacje pacjent-lekarz.

Rozwijaj się

Po pierwsze, rozwijaj się. Cały świat idzie do przodu – powstają nowe technologie, które otwierają wiele możliwości, między innymi w medycynie. Z tego tytułu warto brać udział w konferencjach i eventach branżowych, na których można wymienić swoje doświadczenia z innymi osobami z branży medycznej i nauczyć się czegoś nowego. Szkolenia międzynarodowe pozwalają także rozwinąć umiejętności i kompetencje lekarza, a po ich ukończeniu można wywiesić certyfikaty w gabinecie lekarskim lub przychodni.

Pacjenci docenią to, że posiadasz aktualną wiedzę ze swojej dziedziny i chcesz im faktycznie pomóc. Twój rozwój pokazuje pacjentowi, że może on czuć się bezpiecznie i w pełni Ci zaufać. W dzisiejszych czasach jest to bardzo istotne, ponieważ ludzie mają szeroki dostęp do informacji o nowych sposobach leczenia w internecie. Nie daj się zaskoczyć i bądź na bieżąco!

Jeśli czas nie pozwala Ci na udział w konferencjach i szkoleniach, to staraj się chociaż raz w miesiącu przeczytać gazetę branżową, w której poruszane są kwestie z Twojej specjalizacji.

Poświęć czas pacjentowi

Zaangażowanie i czas jaki poświęcasz pacjentom są głównymi czynnikami, które wpływają na zaufanie. W przypadku wizyt prywatnych, pacjent płaci niemałe kwoty za konsultacje lub badanie. Aby miał on poczucie, że poziom świadczenia usługi jest wysoki, poświęć mu czas i zaopiekuj się odpowiednio. 

Druga kwestia to fakt, że nikt z nas nie chce eksperymentować ze zdrowiem, które jest najważniejsze. Jeśli pacjent otrzymuje niewyraźne notatki lub niejasne instrukcje, może się pogubić i szukać informacji w internecie. Znamy dobry sposób na zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów i ich zaufania do lekarza poprzez wdrożenie elektronicznej dokumentacji medycznej do kliniki.

Zaufanie do lekarzy w Polsce jest na całkiem wysokim poziomie, jednak należy o nie dbać i umacniać. Dzięki rozwijaniu swoich kwalifikacji i wykonywaniu pracy z największym zaangażowaniem, pacjenci będą odwiedzać gabinet lub klinikę chętniej i z większym zaufaniem będzie podchodził do wszystkich zaleceń. Pamiętaj, że pacjent jest klientem, który przychodzi do lekarza w celu rozwiązania swoich problemów i tylko właściwa diagnoza, zaangażowanie i wiedza lekarska są w stanie to spełnić.

Źródło: CBOS, 2014, OPINIE O BŁĘDACH MEDYCZNYCH I ZAUFANIU DO LEKARZY