RODO w Twojej placówce medycznej

 In Klinika, Lekarz

RODO, czyli unijne Rozporządzenie o Danych Osobowych stosowane jest od 25 maja 2018 roku. Wielu z Was zastanawia się pewnie, czy potrzebna jest zgoda pacjenta na przetwarzanie jego danych świadcząc mu opiekę lekarską, lub czy recepcjonistki naruszają przepisy kontaktując się z pacjentem po zabiegu?

W świetle prawa działalność lekarska wiąże się z koniecznością prowadzenia dokumentacji medycznej. Jeśli pacjent wyraża zgodę na leczenie lub diagnostykę to automatycznie wyraża także zgodę na przetwarzanie danych, które są niezbędne do realizacji tego świadczenia. Do danych, które są niezbędne przy udzielaniu świadczenia należą: imię i nazwisko, płeć, nr PESEL i adres.

Recepcjonistka ma prawo do zapisania numeru telefonu i adresu poczty elektronicznej i może się kontaktować w celu przypomnienia o wizycie, jej odwołania, czy też zapytania o stan zdrowia po zabiegu. W świetle prawa tego typu kontakt z pacjentem nie jest traktowany jako marketing.

Należy jednak pamiętać, że pacjenci mają prawo do wglądu swoich danych, ich usunięcia i sprostowania. Mogą oni także składać wnioski o upoważnienie bliskiej osoby do wglądu swoich danych.

Wywieszenie w poczekalni swojego gabinetu lub kliniki informacji o tym, kto jest administratorem danych i w jaki sposób są one przetwarzane, jest jednym z najważniejszych rzeczy gwarantujących wykonanie obowiązku informacyjnego zgodnym z RODO.

Przykładową klauzulę do wywieszenia w gabinecie lekarskim można pobrać pod linkiem: https://www.nil.org.pl/aktualnosci/lekarzu,-lekarzu-dentysto!-udostepniamy-klauzule-informacyjna-dla-pacjentow

Ostantie Wpisy