Nieruchomości
Planujesz rozwój lub zmianę swojej działalności i potrzebujesz do tego
swojego miejsca?
Kim jest doradca do spraw
nieruchomości medycznych?
Doradca ds. nieruchomości medycznych to specjalista, który pomaga klientom w poszukiwaniu i wyborze odpowiednich nieruchomości oraz w procesie kupna, sprzedaży, najmu i wynajmu.
Jego zadaniem jest również prowadzenie negocjacji w imieniu klienta, a także analiza dokumentów związanych z transakcją. Doradca ds. nieruchomości medycznych musi mieć wiedzę i doświadczenie z zakresu rynku nieruchomości, prawa i wymagań, jakim podlegają pomieszczenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą.
Co to są nieruchomości medyczne?
Nieruchomości medyczne to nieruchomości, które przeznaczane są na cele medyczne lub zdrowotne, takie jak na przykład: kliniki, szpitale, centra medyczne, przychodnie lekarskie, laboratoria, ośrodki rehabilitacyjne i wiele innych.
Nieruchomości te są zwykle wyposażone w specjalistyczny sprzęt medyczny i zaawansowane technologie medyczne oraz spełniają wymagania i standardy sanitarno-higieniczne.
Nieruchomości medyczne są szczególnie ważne w sektorze opieki zdrowotnej, ponieważ zapewniają miejsca, w których lekarze, pielęgniarki i inni specjaliści mogą świadczyć specjalistyczną opiekę medyczną i pomagać w diagnozowaniu i leczeniu chorób.
W ramach nieruchomości medycznych mogą być także prowadzone badania naukowe oraz szkolenia dla personelu medycznego.
Wymagania, jakie musi spełnić nieruchomość medyczna
Lokal lub budynek, w którym będzie prowadzana działalność lecznicza i
wykonywane usługi medyczne musi spełniać określone wymagania.
Podstawowym dokumentem określającym szczegółowe wymagania jest Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 17 stycznia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. Do 2011 roku rozporządzenie Ministra Zdrowia określało pewne normy dla projektowania i urządzania gabinetu lekarskiego.
Określone minimalne powierzchnie gabinetów medycznych:
- 12 mkw. dla indywidualnej praktyki lekarskiej,
- 15 mkw. dla gabinetu lekarza rodzinnego,
- 12 mkw. dla gabinetu stomatologicznego (+8 mkw. na każdy kolejny unit).
Wejście do gabinetu lekarskiego musi być ułatwione poprzez odpowiednio szerokie drzwi (min. 95 cm), podjazd lub windę. Powierzchnia toalety powinna zapewniać pełny obrót wózka inwalidzkiego, który stanowi koło o średnicy 1,5m.
Co warto sprawdzić przed zakupem lub najmem nieruchomości pod działalność medyczną?
- Pozwolenie na użytkowanie to ważna kwestia przy zakupie i najmie lokalu - sprawdzamy pozwolenie, aby upewnić się, że przeznaczenie lokalu pozwala na prowadzenie w nim działalności leczniczej.
- Opinia sanitarna dotycząca lokalu wydawana jest przez Sanepid na prośbę osoby, która ma prawo do lokalu. Opinię zasięga się w celu upewnienia się, że w lokalu może być prowadzona działalność lecznicza.
- Wymagania techniczne to wymagania ogólnoprzestrzenne, instalacyjne i sanitarne budynku lub lokalu określone przepisami prawa.
- Ważne, ale nie obowiązkowe elementy atrakcyjności nieruchomości to odpowiednio duży parking i otoczenie budynku lub lokalu.

Chcesz wiedzieć więcej?
Masz pytania? Skontaktuj się z nami!
Dołożymy wszelkich starań, by rozwiać Twoje wątpliwości
Formularz kontaktowy
Napisz do nas za pomocą formularza kontaktowego. Odpowiemy najszybciej, jak to tylko możliwe.