Praca z pacjentem – 3 wskazówki dla pracowników kliniki

Praca z pacjentem nie zawsze jest łatwa, jednak recepcja jak i lekarz mogą podejmować działania, które utrzymają pozytywne relacje. Poniżej prezentujemy trzy wskazówki, które mogą okazać się pomocne przy pracy z pacjentem.

Cierpliwość

Pierwszą rzeczą, którą należy mieć na uwadze w gabinecie lekarskim jak i przy rejestracji to cierpliwość i wyrozumiałość do pacjenta. Niektóre procesy mogą wydawać się dla pracowników kliniki proste i zrozumiałe, jednak wynika to głównie z tego, że zajmują się tym na co dzień. Pacjent bardzo często czuje się w klinice jak większość społeczeństwa w urzędzie – zagubiony. Pacjent nie musi wiedzieć jak wypełnić druk lub jak wygląda wizyta lekarska. Przyjmując kolejnych pacjentów, czy to w rejestracji, czy w gabinecie lekarskim przez lekarza, należy wykazać się cierpliwością i wyrozumiałością.

Prosty język

Praca z pacjentem to także właściwa komunikacja. Lekarz powinien mieć na uwadze, że pacjent nie zna technicznych słów medycznych. Dlatego tak ważne jest, aby zwracał się do pacjentów zrozumiałym i prostym językiem. Dobrą metodą jest porównywanie pewnych zjawisk do codziennych czynności. Czasem wystarczy tylko opowiedzieć czym dokładnie charakteryzuje się dana choroba w przystępnym dla pacjenta języku. Pacjenci docenią takie praktyki i będą bardziej zadowoleni z wizyty. Jasne komunikaty to zdecydowanie coś, nad czym każdy lekarz powinien pracować, jeśli chce być zrozumiany i doceniony przez drugą stronę.

Czytelne zalecenia

Komunikacja lekarza z pacjentem to oprócz rozmowy podczas wizyty także recepty i zalecenia, które otrzymuje pod koniec wizyty. Z doświadczenia wiemy, że lekarz ma bardzo dużo papierków do wypełnienia, dlatego się spieszy i nie zawsze wyraźnie rozpisze leki. Aby ograniczyć ryzyko niewłaściwego dawkowania leków lub ich nieprzyjmowania z powodu braku wiedzy pacjenta, lekarz powinien zadbać także o czytelne zalecenia i recepty.  Aby to osiągnąć w szybki i efektywny sposób na końcu wizyty może wydrukować podsumowanie wizyty, dzięki któremu pacjent łatwo rozszyfruje co i jak powinien przyjmować. Taką opcję gwarantuje wiele programów medycznych, z których warto skorzystać, aby przyspieszyć pracę w gabinecie lub klinice.