Jak połączyć się z e-receptą?

Od stycznia 2020 roku wszyscy lekarze wystawiający w Polsce recepty, będą musieli wystawiać je w postaci elektronicznej. Nic więc dziwnego, że temat ten budzi coraz więcej emocji i wszyscy zastanawiają się, jak można połączyć się z e-receptą. Co powinieneś zrobić jako lekarz? A co jako klinika? Odpowiedzi znajdziecie w naszym artykule.

E-recepta – jak się połączyć?

Aby połączyć się z e-receptą musisz być zarejestrowany w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL). Jeśli jeszcze nie masz konta kliknij tutaj: https://rpwdl.csioz.gov.pl/User/Register. Po udanej rejestracji lub logowaniu należy wybrać z bocznego menu Wnioski  i Utwórz wniosek. Na nowej stronie pojawi się możliwość wyboru wniosku – nas interesuje: wniosek o założenie konta w P1 i wygenerowanie certyfikatów.

Wybierasz numer księgi rejestrowej, uzupełniasz adres e-mail do kontaktu, a także dane administratora danych, który będzie odpowiedzialny za e-receptę od strony technicznej w Twojej placówce.

Pod wnioskiem będziesz miał do pobrania generator plików CSR, który musisz uruchomić na swoim komputerze. Wybierz opcję ‘Generuj pliki CSR’, ustal hasło do certyfikatów, a następnie kliknij ponownie ‘Generuj pliki CSR’. Program będzie chciał, żebyś zapisał je na swoim komputerze. Po zapisaniu certyfikatów możesz wrócić do wniosku i dodać tam pliki, które przed chwilą wygenerowałeś. Następnie musisz już tylko wysłać wniosek. Gdy zostanie on zaakceptowany, otrzymasz na maila certyfikaty TLS i WSS z rozszerzeniem PEM.

Po zapisaniu certyfikatów PEM przejdź ponownie do programu Generator CSR i kliknij ‘Po złożeniu wniosku generuj pliki certyfikatów’. Załączasz pliki z rozszerzeniem PEM oraz JKS (generowane z plikami CSR) i podajesz do nich hasło. Następnie klikasz ‘Generuj pliki certyfikatów’ i wybierasz folder, w którym chcesz je zapisać. Teraz wystarczy wpiąć wygenerowane certyfikaty .P12 do programu medycznego, który jest zintegrowany z e-receptą.

Co musi zrobić lekarz zatrudniony w podmiocie medycznym?

Lekarz zatrudniony w podmiocie medycznym musi posiadać profil zaufany lub podpis elektroniczny, aby móc wystawić e-receptę. Nie trzeba jednak starać się o certyfikaty dla każdego lekarza osobno – wystarczy na podmiot leczniczy, w którym lekarz świadczy usługi medyczne.

Jak lekarz może podpisać e-receptę?

Lekarz może podpisać e-receptę na trzy sposoby:

  • Profilem zaufanym, który można założyć na pz.gov.pl
  • Podpisem z PUE-ZUS, którego lekarze używają także do wystawienia elektronicznych zwolnień lekarskich
  • Podpisem kwalifikowanym, który można zdobyć na rynku komercyjnym

Poniżej przedstawiamy krok po kroku co należy zrobić, aby wygenerować certyfikat .P12, które służą do połączenia się z systemem P1.

Cały proces składania wniosków został także szczegółowo omówiony w niniejszym filmie:
https://tinyurl.com/y5ryo94v

 

instrukcja erecepta

 

Zobacz też: Nieoczywiste aplikacje dla lekarzy