Jak przygotować przychodnię dla niepełnosprawnych pacjentów?

Przychodnia dla niepełnosprawnych pacjentów to wyzwanie, przed którym staje każdy jej właściciel. Jeśli chcesz, aby Twoja przychodnia była przyjazna dla niepełnosprawnych, zobacz co możesz zrobić, aby umilić tym pacjentom pobyt w placówce.

Wejście do kliniki

Zapewnij niepełnosprawnym pacjentom wygodne wejście do przychodni. Upewnij się, że jest podjazd, a progi w wejściu są niskie. Jeśli nie masz możliwości dostosowania wejścia głównego, spróbuj znaleźć inne, z boku budynku, które umożliwi pacjentom dogodne wejście. Jeśli nie ma możliwości zbudowania podjazdu, a wejście kliniki znajduje się na półpiętrze lub piętrze, pomyśl o platformach przyschodowych bądź windach schodowych. Platformy przyschodowe to tzw. rampy, które są szczególnie funkcjonalne przy niewielkich wzniesieniach lub schodach. Windy schodowe to platformy, na które niepełnosprawny pacjent wjeżdża, a maszyna transportuje go wyżej. W klinice powinna być także zatrudniona na stałe osoba, która będzie przeszkolona z użytkowania takich platform.

Udogodnienia wewnątrz kliniki

Jeśli klinika jest jednopiętrowa, spory problem masz już z głowy, bowiem nie potrzebujesz windy do transportu między piętrami. Tak jak w przypadku wejścia do kliniki, ważne są niskie progi między pomieszczeniami. Dzięki temu niepełnosprawny pacjent będzie mógł swobodnie się przemieszczać wewnątrz kliniki.

Aby być przychodnią przyjazną osobom niepełnosprawnym, należy także dostosować do tych osób recepcję. Oznacza to, że obok wysokiego blatu, powinien być niższy, przy którym niepełnosprawny pacjent poczuje się komfortowo, to znaczy wypełni dokumentację i swobodnie się pod nią podpisze.

Detale znaczą tak wiele…

Futryny w drzwiach gabinetów powinny być na tyle duże, aby zmieścił się tam wózek inwalidzki. Sytuacja jest o tyle istotna, że jeśli pacjent z niepełnosprawnością umówi się na wizytę i nie będzie mógł wejść do gabinetu, może poczuć się wykluczony, co bardzo niekorzystnie wpłynie na wizerunek kliniki. To samo tyczy się toalet, które powinny być właściwie dostosowane.

Dodatkowo, ważną rzeczą są nisko usytuowane haczyki na ubrania wierzchnie, żeby pacjent mógł wygodnie się rozebrać bez angażowania dodatkowych osób. Zamontowanie włączników do świateł w toaletach na wysokości wzroku osób niepełnosprawnych także przyczyni się do pozytywnego odbioru kliniki. Jeśli Twoją placówkę odwiedza dużo osób niewidomych, możesz zamontować przy drzwiach gabinetów napisy w języku Braille’a.

Udogodnienia na zewnątrz

Przychodnia dla niepełnosprawnych pacjentów to nie tylko wnętrza. Parking dla niepełnosprawnych to must have kliniki, która chce być przyjazna osobom z niepełnosprawnościami. Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 14 listopada 2017 roku, wymiary miejsca postojowego samochodów osobowych użytkowanych przez osoby niepełnosprawne to  3,6 m szerokości i 5 m długości. Pamiętaj o tym projektując parking dla swoich klientów.

Udogodnienia, które tu opisujemy, mogą wydawać się błahe, jednak zapewniamy, że niepełnosprawni pacjenci docenią każde z nich. Jeśli chcesz jak najlepiej przygotować się na wizytę niepełnosprawnych pacjentów w swojej placówce, zalecamy zapoznać się z wytycznymi projektowania przestrzeni dla niepełnosprawnych przygotowanymi przez Stowarzyszenie Przyjaciół i Integracji.